Bitter tjej

Har varit i Härnösand idag, gått på en föreläsning i dramatik, snackat om Euripides och Shakespeare och några andra lallare. Det är svårt att läsa dramer ska jag säga. Det är ju meningen att de ska spelas på en scen, men istället ska vi sitta och läsa dem, jättetråkigt för det mesta.

Räknade dessutom ut idag att vi hade ca 2500 sidor att läsa denna kurs, och om man bara räknar vardagar som varit under den här delkursen blir det 11 stycken. Och om man ska se denna kurs som ett jobb, då jobbar man ju bara vardagar, därmed skulle det betyda att vi ska ha läst ca 230 sidor - OM DAGEN. Jag känner inte att det är vettigt.

I vanliga fall tror jag att man ränkar med att vi ska läsa mellan 3-400 sidor i veckan. Och om man ränkar på att man läser ca 400 sidor en vecka, betyder det att man ska snitta ca 80 sidor per dag den veckan. Ni kanske ser vart jag försöker komma?

Men faktum är att inte ens om vi hade pluggar hårt måndag till fredag under hela jul och nyår hade det var så himla vettigt. Vi hade fortfarande behövt läsa 125 sidor om dagen, dvs mer än 50% mer än vad som är normalt att läsa på en dag.

Jag skulle kunna hålla på såhär i evigheter, för hur man än ränkar blir det inte vettigt. Det har vart jul, nyår, släkt och annat och även om man kan (jag säger inte att jag gör det) lägga ner väldigt mycket tid på plugg (uppenbarligen hur mycket som helst) så är vi inga övermänniskor. Jag är lite less, lite arg, lite bitter. Mittuniversitetet har kanske den sämsta planeringen någonsin.

För inte nog med att vi har omänskligt många sidor att läsa, blir inte vårat program (lärarutbildningen) prioriterad någonstans - vilket man kanske tycker att det borde vara. Men nej, man prioriterar hellre de fristående lallarkurserna.

Jag är inte förvånad över att Mittuniversitetet har blivit av med examinationsrätten i lärarutbildningen. Jag är dock lite ledsen över att det dock inte betyder att vi får en annan skola om examinator, utan bara att de inte får ta in nya studenter.

Kommentarer
Postat av: Calle

Nästan(!) alltid är det hundra ggr roligare att se det i levande form än det ursprungliga textstycket. Om inte annat mindre ansträngande för det kognitiva kärnknippet.

2011-01-30 @ 13:17:03
URL: http://oxwall.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0